Huoneen seinää peittää valkoinen metallihylly, joka on ääriään myöten täynnä ruskeita erikokoisia pahvilaatikoita ja silkkipaperikääröjä. Lattialla on siirtolavojen päällä isompia esineitä ja lisää laatikoita. Laatikoiden kyljissä on lyijykynämerkintöjä vuosien takaisista hankintaeristä diaarinumeroineen, usein lahjoittajan sukunimellä tai talteenoton paikannimellä varustettuna. Laatikoiden sisältöä ne eivät kuitenkaan paljasta, vaan se tulee selvittää seuraavana. Tämä on lähtötilanne.
Osa
lähtötilanteesta kokoelmatiloissa.
Liityin itse osaksi
kaupunginmuseon henkilökuntaa korkeakouluharjoittelijana, kun suoritin
historianopintoihini liittyvän harjoittelun KoKeMus-hankkeen parissa. Museot ovat aiemmin tulleet minulle tutuksi enimmäkseen
näyttely- ja yleisötyön kautta, joten harjoittelun aikana olen päässyt ensi kertaa
myös kokoelmatyöhön mukaan. Tätä kautta olen oppinut, että tavallinen
museokävijä näkee vain pintaraapaisun kaikesta museoissa tehtävästä
työstä. Museon ovien takana tapahtuu paljon piiloon jäävää kulttuuriperinnön vaalimista ja historian tallentamistyötä esimerkiksi kokoelmatyön, näyttelyiden
suunnittelun ja rakentamisen sekä viranomaistehtävien hoidon muodossa.
Museokokoelmat ovat tärkeä osa museon identiteettiä. Niiden kautta museot rakentavat näyttelyissä tarinoita menneistä ihmisistä ja
tapahtumista sekä siitä, miten nykypäivästä on tullut sellainen kuin se
on. Esineistä voi lukea myös loputtomia merkityksiä eri näkökulmista
käsin, ja siksi ne ovat tärkeä tiedonlähde myös tutkijoille niin
historian, kansantieteen, kädentaitojen kuin konservoinninkin aloilla.
Siksi kokoelmatyön kehittäminen on tärkeää museon kokonaisuuden kannalta: näin kokoelmien kautta saatavan tiedon hyödyntäminen, esineiden lainaaminen
muille museoille sekä omien kokoelmien vahvuuksien ja heikkouksien
hahmottaminen helpottuu.
Luettelointia
odottavat niin silmälasit koteloineen, lompakot kuin yliopiston osakuntiin liittyvät nauhat.
Esineen matka vastaanottohuoneesta omalle
säilytyspaikalleen on monivaiheinen. Vaiheista ensimmäinen on mielestäni
kaikkein kiehtovin, kun pisimmillään vuosikymmeniä hyllyssä
odottaneet laatikot noudetaan vastaanottohuoneesta luettelointipöydälle. On
kuin jouluaatto, kun laatikkojen kannet avataan ja silkkipaperikääröjen
suojista alkaa paljastua mitä erilaisimpia esineitä kaasunaamareista
keittiötarvikkeisiin ja 1800-luvulta nykyaikaan. Seuraavaksi on
kuitenkin tehtävä esineestä riippuen enemmän tai vähemmän vaikea päätös: tallennetaanko se kokoelmiin vai ei.
Vantaan kaupunginmuseon kokoelmapolitiikka
säätelee, millaiset esineet soveltuvat museon tallennusvastuuseen. Niiden tulee
kertoa jotain Vantaan ja vantaalaisten historiasta ja kulttuurista, olla
Vantaalla valmistettuja tai muuten tuoda ilmi jotain olennaista oman aikansa
maailmasta. Päätöksiä joudutaan siis välillä pohtimaan pitkään, kun eri
kriteerejä punnitaan toisiaan vasten.
Tuleeko huonokuntoinen
esine ottaa kokoelmiin ilman käyttöhistoriatietoja, jos se on Vantaalla
valmistettu, tai kelpaako mukaan muualla aikuisikänsä eläneen, mutta
Vantaalle eläköityneen henkilön lahjoittama tavara? Näihin kysymyksiin ei
ole yhtä oikeaa vastausta, vaan päätös tehdään aina tapauskohtaisesti.
Esineistön laaja kirjo yllätti minut harjoitteluni aikana. Eri vuosikymmenillä vastaanotetuista esineistä paljastui kaikkea hygieniatuotteista sepän työkaluihin ja
sota-ajan esineistöön. Esineet
kertoivat koskettavia tarinoita niistä hetkistä ja ajanjaksoista, joita ihmiset
ovat pitäneet säilyttämisen arvoisina. Moni
on lahjoittanut museolle vanhempiensa perinnöksi jättämiä tavaroita ehkä
halusta ylläpitää ja säilyttää heidän muistoaan, ehkä toiveesta jakaa tietoutta vanhempien kokemasta aikakaudesta. Joistain perheistä esineistöä on
lahjoitettu useamman sukupolven ajalta, jolloin elintason ja –paikan muutokset,
teknologian kehitys sekä perinteiden vaihtuminen toisiin piirtyvät selkeästi
esiin.
Jos esine saa paikan museon
kokoelmista, seuraa luettelointivaihe ja valokuvaus. Esineen kannalta
keskeiset tiedot sen käyttöhistoriasta, ominaisuuksista
sekä aiemmista omistajista kirjataan ylös tietokantaan, minkä jälkeen
se päätyy valopöydälle kuvaukseen. Tunnistekuva on tärkeä osa esineen tietoja,
sillä kuvien kautta kokoelmien kokonaisuus on helppo hahmottaa tietokannassa
eikä esinettä aina tarvitse noutaa laatikostaan yksityiskohtien tutkailua
varten. Kun esine on kuvattu, se viedään oikealle paikalleen
kokoelmatiloihin.
Harjoittelun aikana oma
Vantaa-tuntemukseni laajentui valtavasti. Koen
oppineeni myös ymmärtämään paremmin yhteiskunnan kollektiivisen muistin
toimintaa. Kaikki tarvitsevat oman elämäntarinansa kertomiseen
kiintopisteitä jaetuista kokemuksista, niin perheen, suvun, kyläyhteisön
tai kansakunnan tasolla. Museo on juuri se paikka, jossa näitä
kiintopisteitä uusinnetaan ja säilytetään. Ne saattavat olla laajasti jaettuja,
kuten merkittävät uutistapahtumat, nopeat yhteiskunnan muutokset tai pitkälle
levinneet arkikokemukset, tai sitten vain pienen joukon omia, mutta museoesineiden
kautta ne konkretisoituvat yksilön ja yhteisön tasoilla.
Tyhjien
hyllyjen määrä on lisääntynyt huomattavasti, kun esineet ovat
matkanneet inventoinnin kautta vastaanottotiloista kokoelmatiloihin.
Kokoelmatyön noviisina hyppäsin KoKeMus-projektin kautta niin sanotusti suoraan syvään päähän, kun pääsin osallistumaan laajasti museolaisten työhön.
Harjoittelun aikana työtehtäväni vaihtelivat inventoinnista ja
valokuvauksesta esineiden puhdistukseen, kokoelmatietokannan
haltuunottoon sekä kaikkiaan kokoelmapolitiikan periaatteiden ja
arvojen toteuttamiseen käytännössä. Olen kiitollinen luottamuksesta, jota
minulle osoitettiin alusta saakka, kun pääsin tekemään ja kokemaan
museotyötä laidasta laitaan kokoelmatilojen
sokkeloissa silkkipaperin ja puuvillahanskojen maailmassa.
Nyt harjoitteluni päätyttyä KoKeMus-hanke
on myös omalta osaltani päätöksessä. Harjoittelun aikana ehdimme
luetteloida satoja esineitä ja tehdä myös saman verran kokoelmapoistoja, kun
osa laatikoista paljastuneista tavaroista ei sopinut kaupunginmuseon
talletusvastuualueisiin. Näiden oppien pohjalta tulevaisuuden
kokoelmatyötä voidaan tehdä vankemmalta perustalta, kun
vastaanottohuoneisiin vielä jääneitä luetteloimattomia laatikoita aletaan käydä
läpi KoKeMus-hankkeen
jatkuessa. Kuten opin harjoitteluni myötä, elämä on lyhyt, mutta museotyö
pitkä.
Aino Kirjonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti